juli 18, 2007

Dr Alexandra

Jag vet att det är ett tag sedan det var den 4e juli, men med långsam uppkoppling och semester så blir det inte så ofta att jag sätter mig vid datorn...

Hur som helst så var hon helt ok, fastän jag tänkt annorlunda. Helt kort kan jag säga att trots att hon var i min ålder så hade hon ett läskigt läkarspråk. Duration och a-typiskt var ord som hon använde. Tur att man hängde med för jag vet inte om man skulle ha frågat om mna inte förstod.

Hon gjorde en massa fall/yrseltest. Det hon då testade var lägesyrsel/kristallsjukan. I Balansgångarnas mynningar finns det tydligen kristaller som ibland vandrar in i gångarna och ställer till problem. Men hon verkar ha uteslutit detta. Mina anfall är för långa för läroboksexemplet. Meniéres sjukdom verkar hon inte heller tro på eftersom då är mina anfall för korta. (inte precis att man passar in någonstans...) Men då pratade hon återigen om läroboksexemplet. Och det finns ju alltid undantag. Det hon till slut kom fram till är att det kan vara en a-typisk migrän, men det är inte hennes område "utan neurologernas åkomma av hävd". Det kan också vara en annan form av kristallsjuka. Det är nämligen så, om ni inte visste det, att under balansgångarna finns två säckar som känner av snabba upp/ner och framåt/bakåt rörelser. Även där finns det kristaller i mynningarna och det kanske kan vara på fel ställe. Men jag passar (så klart) inte in riktigt på diagnosen. För långa anfall och de domningar och locket för vänster öra som jag ibland har passar inte alls in på denna åkomma. Hur som helst kan man inte testa detta i här (utrustning saknas). Hon skulle kontakta sin kollega i Stockholm och fråga vad han/hon tyckte. Men det skulle nog inte vara klart förrän efter sommaren. Hon såg i min journal att det fanns ett recept på betablockerare utskrivet till mig. Hon föreslog att jag skulle äta dem i minst 3-4 månader. Inte bara 2 som jag gjorde för några år sedan. Det är för kort tid ansåg hon för att se någon effekt. Jag har inte börjat än... Vi får se, men å andra sidan är det kanske det ända jag kan göra just nu.

Dr Alexandra sa att om man har en diagnostiserad eller misstänkt Meniére så brukar man testa olika saker i olika steg. Först så provar man livsstilsförändringar - done! Och sedan minns jag inte i dagsläget de övriga, men helt utesluten är alltså inte Herr M...

Hon tyckte vidare att jag skulle fortsätta med yogan. (Lite överraskande faktiskt, men säger väl mer om mig än om henne...) Så det ska jag göra.

Nu ska jag duscha - blev ingen löpning idag...
seeya
Frutto

Inga kommentarer: